چه ملاحظاتی را هنگام خرید اینترنتی باید در نظر داشته باشم؟
۱-سعی کنید که حتی الامکان شخص (اعم از شخص حقیقی/حقوقی) که با او معامله میکنید، را بشناسید:
پیش از خرید، آدرس و شماره تلفن فروشنده اینترنتی را بررسی کنید. چرا که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و میتوانید به آنها مراجعه کنید و یا با آنها تماس بگیرید و مشکل به وجود آمده را مطرح کنید.
۲-داشتن نماد اعتماد الکترونیک کسب و کارهای اینترنتی ضروری است!
در ابتدا حتماً توجه داشته باشید که در انتهای سایت فروشنده، نماد اعتماد الکترونیک وجود داشته باشد. این نماد از طریق سازمان نام توسعه تجارت الکترونیکی به سایتهای فروشنده به عنوان تأییدیهای داده میشود که این نماد چیزی بیشتر به عنوان صلاحیت فروشنده داده میشود و هر سال باید تمدید شود.
داشتن این نماد از ضروریات خرید اینترنتی است زیرا اگر سایتهایی که دارای نماد مذکور هستند تخلفی را انجام دهند به راحتی قابل پیگیری میباشد.
۳-محصول خریداری شده بهتر است که گارانتی تعویض داشته باشد.
گاها ممکن است که محصول قبل از آنکه به دست شما برسد، آسیب دیده باشد و نتوانید کاری با آن انجام دهید. بنابراین اگر محصولی که خریداری نمودهاید، گارانتی تعویض داشته باشد میتوانید با فروشنده هماهنگی نمایید و محصول ناسالم را تعویض نمایید.
۴-زمان خرید، از هر دستگاهی استفاده نکنید!
اگر به کامپیوتر شخصی خود دسترسی ندارید، از خرید کردن توسط کامپیوترهایی مانند کافی نتها خودداری کنید، زیرا ممکن است که برنامههایی که بتواند کلید واژههای شما یا رمز کارتتان را در خود ذخیره کنند بر روی سیستم نصب شده باشد و اطلاعات شما به راحتی فاش شود.
۵-ترجیحاً پرداخت درب منزل را به عنوان گزینه اول در نظر داشته باشید:
بهتر است که محصولات مورد نیازتان را بصورت تحویل در درب منزل سفارش دهید زیرا در این صورت میتوانید در هنگام تحویل، آن را بصورت کامل چک کنید و سپس هزینه را مأمور پست بدهید و در صورت صحیح و یا سالم نبودن کالا میتوانید محصول را برگشت دهید تا مجدداً برای شما ارسال شود.
۶- به پیشوند URL سایت پرداخت هزینه دقت نمایید!
زمان پرداخت هزینه به صورت آنلاین باید توجه داشته باشید که URL وب سایت باید Https باشد. در غیر این صورت بی شک سایت پذیرنده برای پرداخت هزینه توسط افراد سودجو و کلاهبردار طراحی و نوشته شده است و هیچ محصولی به شما ارسال نخواهد شد.
۷- از مرورگر به روز استفاده کنید:
بسیاری از افراد از مرورگرهای قدیمی و غیراستاندارد مانند اینترنت اکسپلورر نسخه ۶ یا مرورگرهای قدیمی دیگر استفاده میکنند.
توجه نمایید که اگر به سلامت اطلاعات خود اهمیت میدهید و دوست دارید که سایتهای فروشگاههای اینترنتی را به درستی روی مرورگر خود ببینید، از آخرین نسخه مرورگر مورد علاقهتان استفاده کنید. زیرا در اصل مرورگرها خود دارای مشکلات و حفرههای امنیتی هستند که با کشف آنها نسخهای جدید جهت پوشش این حفرههای امنیتی عرضه خواهد شد. پس از آخرین نسخه مرورگرتان برای خرید الکترونیکی استفاده کنید.
۸-از شناسههای خرید خود حتماً اسکرین شات بگیرید:
گاها به دلایل مختلف ممکن است پس از خرید اینترنتی محصول به دست شما نمیرسد، در این صورت اولین کاری که باید کرد این است که با سایت فروشنده تماس حاصل میفرمایید و موضوع را گزارش میدهید که شما با وجود اسکرین شات گرفته شده میتوانید خرید خود را اعلام کنید تا مشکل برطرف شود.
۹-از رمز دوم و شماره کارت بانکی خود مراقبت نمایید!
در هیچ صورت نباید رمز دوم و شماره کارت خود را به افراد ناشناس و یا حتی ایمیلهای مزاحم ارسال نمایید.
شما تنها در صورتی رمز دوم و شماره خود را میتوانید وارد کنید که وارد سایت پرداخت هزینه شوید و پس از مطلع شدن از پیشوند Https در URL آن، اطلاعات را وارد سازید.
۱۰-فعال سازی رمز یکبار مصرف:
تعداد جرائم سایبری در روز بسیار زیاد میباشد و افراد سودجو با ایجاد درگاههای ساختگی و کاملاً دروغین میتوانند اقدام به تخلیه کلی حساب بانکی شما کنند. این اتفاق یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که هر فردی میتواند تجربه کند که فرآیند رسیدن به پول از دست رفته کمی طولانی و زمان بر میباشد. پس از مهمترین راههای پیشگیری این است که از رمز پویا/یکبار مصرف استفاده بنمایید.
۱۱-حسابهای مالی خود را به دقت بررسی کنید:
به صورت مستمر، به خصوص پس از خرید اینترنتی حسابهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشتهای پول از حساب مطابق نظر خودتان و به اندازهٔ خرید کالا صورت گرفته است.